תכנית עסקית: מהי, מטרותיה והמבנה העקרוני שלה

ברק טוביה

יועץ עסקי

תכנית עסקית: מהי, מטרותיה והמבנה העקרוני שלה

כללי:

תכנית עסקית כשמה כן היא, תכנית שמטרתה לשרטט את התפתחות העסק הקיים או העסק החדש על סמך נתוני העבר, נתוני השוק ואומדן התפתחות הענף או העסק בשנים הקרובות.

לתוכנית העסקית יש כמה מטרות:

א. לסייע לבעל העסק או מקימו לתכנן את צרכיו בשנים הקרובות ולסייע בידיו לפעול באופן מושכל.

ב. בדיקת היתכנות של עסק או מיזם חדש ובדיקת כדאיותו.

ג. לסייע בגיוס הון, שותפים או לשכנע נותן אשראי להעניק אשראים להרחבת העסק או להקמתו.

דגשים בהכנה של התוכנית:

במרבית המקרים מטרת התוכנית היא להצגה לגורמי חוץ (גיוס הון או אשראי), אי לכך יש לשים דגש על הצד השיווקי של התוכנית.
חשוב לזכור שמעבר לכך שיש לשכנע את הקורא באמינות הנתונים והתחזיות ובניסיון והכרת היזם את הענף והשוק בו הוא פועל, מגיש התוכנית צריך ל"מכור" את הרעיון, את יכולותיו ואת הבנתו את הנושא. לכן צורת הצגת הנושאים ומקצועיות הצגתם חשובה לא פחות מהנתונים עצמם.
גם כאשר התוכנית היא לצורכי פנים חשוב שהיא תהיה בהירה וברורה, ככל שתוכנית יותר ברורה ומבוססת יש סיכוי טוב יותר שכותב התוכנית לקח בחשבון את כל המשתנים והגדיל בהתאמה את סיכויי ההצלחה ביישומה.

כיון שחלק מכריע מהתוכנית מתבסס על תחזיות ואומדנים יש לבסס כל תחזית כזו, ע"ס הקורה בעולם, בענף או בענפים דומים.

תכנית עסקית היא תכנית של היזם ו/או בעל העסק והיא מתבססת קודם כל על אמינותו, ניסיונו והכרתו את הפרויקט. כלומר, ניתן להיעזר ביועצים חיצוניים, אך אסור לשכוח שהתוכנית היא קודם כל של היזם ובעל העסק ואיך שהוא מוצג בה יכול להשפיע על איך שהעולם החיצון תופס אותו ומתייחס אליו.

חשוב שהתוכנית תהא ריאלית ככל הניתן ושלא תכלול "חלומות" או תחזיות ורודות שאינן מבוססות מספיק.

מתכונת עקרונית של תכנית עסקית

התוכנית צריכה לכלול עקרונית את הפרקים הבאים:

א. תמצית מנהלים- תכנית עסקית תתחיל בתמצית מנהלים בה מוצגים בקצרה היזמים, המיזם, השוק ותמצית של התחזיות פיננסיות של הפרויקט.  תמצית המנהלים מאפשרת למשקיע או נותן האשראי הפוטנציאלי להתרשם מידית מהמיזם וללא בזבוז זמן מיותר להבין במה מדובר ותפקידה לשכנע שיש טעם להמשיך ללמוד את הפרויקט וליצור את הרצון ואת העניין של הקורא במיזם.

ב. סקירה של החברה ו/או היזם–  תיאור קצר של החברה ו/או היזם כולל תיאור הרעיון העסקי מאחורי המיזם, תיאור הצורך לו הוא נותן מענה ומדוע הפרויקט נחוץ או כדאי.

ג. תיאור המוצר/ השירות–  תיאור מפורט של המוצר או הפרויקט, בפרויקט המבוסס על IT חשוב לתת הסבר על הטכנולוגיה ובשלותה.

ד. תיאור השוק/ הענף כולל מתחרים והסביבה העסקית-  פרק חשוב מאין כמוהו, כיון שכדי לשכנע שיש למוצר/לעסק היתכנות על היזם לשכנע שיש למוצר שוק וביקוש.

ה. תפעול וכ"א-  סקירה על התפעול, בעלי התפקידים ואנשי מפתח, צווארי בקבוק צפויים וכו'
יש לנתח בנוסף את צרכי ההון החוזר, רמות המלאי וכו'.

ו. מערכת השיווק-  סקירה של שיטת השיווק ומערכת השיווק (סוכנים, אנשי מכירות וכו').

ז. תחזית פיננסית-  כולל תחזית הכנסות והוצאות, תזרים מזומנים, מאזן צפוי. בעסק קיים חשוב להתחיל פרק זה בסיכומים של שנתיים קודמות לפחות,  דבר המאפשר לראות את הסבירות של התפתחות העסק או המיזם.

ח. בדיקת רגישות– בדיקת השפעה של שינוי בהנחות על התוכנית ורגישות המודל לשינויים אפשריים.

ט. נספחים ואסמכתאות– כולל, אם יש, מכתבי כוונות של לקוחות פוטנציאליים וכו'.

הערה חשובה:  יש להתאים את מבנה התוכנית לעסק המדובר, אין דין תכנית עסקית למיזם היי- טק כדין תכנית עסקית להרחבת מפעל קיים וכו'.

לסיכום-

תכנית עסקית היא מסמך המציג את התוכניות של היזם או העסק לשנים הקרובות , התוכניות צריכות להיסמך על ביצועי וניסיון העבר, הכרת היזם או בעל העסק את המוצר, השוק בו הוא נמצא ויכולת הניבוי שלו את ההתפתחויות בעתיד.

בעלי מקצוע יכולים לסייע לבעל העסק או ליזם לערוך את התוכנית , לבסס את הנתונים ולהציגם בצורה מקצועית ומשכנעת יותר אך בסופו של דבר זו התוכנית של בעל העסק והוא יבחן באימון שקוראי התוכנית ירכשו לו ולנתונים המוצגים על ידיו.

ניווט מהיר

אהבת? מי שאוהב משתף עם חברים❤️

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

קורונה, ניהול עובדים ומה שביניהם

קורונה, ניהול עובדים ומה שביניהם מגיפת הקורונה השפיעה על העולם כולו והביאה עמה הרבה שינויים שהצריכו יכולת הסתגלות למצב חדש. נגיף קטן סגר המוני אנשים

דגשים לניהול פיננסי מוצלח

דגשים לניהול פיננסי מוצלח הנושא הפיננסי בניהול העסק, הוא נושא הדורש מקצועיות וניסיון. במאמר זה נשרטט דגשים לתשומת לב שיסייעו למנהל הפיננסי לשפר את ביצועיו

סימני אזהרה לעסק הנכנס לבעיה

סימני אזהרה לעסק הנכנס לבעיה לעסק המתחיל להתדרדר יש כמה מאפיינים, כאשר אם נאתר אותם במועד ונפעל בהתאם נוכל לעצור את ההתדרדרות ואף לחזור לצמיחה

יאיר קורן

יאיר קורן – מומחה לשיווק דיגיטלי, יותר מ 10 שנות ניסיון, ייעוץ לסטארטאפים ועסקים גדולים בשיווק דיגיטלי בינלאומי

יועצים שיכולים לעזור לך לצמוח

קורונה, ניהול עובדים ומה שביניהם

קורונה, ניהול עובדים ומה שביניהם מגיפת הקורונה השפיעה על העולם כולו והביאה עמה הרבה שינויים שהצריכו יכולת הסתגלות למצב חדש. נגיף קטן סגר המוני אנשים

דגשים לניהול פיננסי מוצלח

דגשים לניהול פיננסי מוצלח הנושא הפיננסי בניהול העסק, הוא נושא הדורש מקצועיות וניסיון. במאמר זה נשרטט דגשים לתשומת לב שיסייעו למנהל הפיננסי לשפר את ביצועיו

סימני אזהרה לעסק הנכנס לבעיה

סימני אזהרה לעסק הנכנס לבעיה לעסק המתחיל להתדרדר יש כמה מאפיינים, כאשר אם נאתר אותם במועד ונפעל בהתאם נוכל לעצור את ההתדרדרות ואף לחזור לצמיחה

יאיר קורן

יאיר קורן – מומחה לשיווק דיגיטלי, יותר מ 10 שנות ניסיון, ייעוץ לסטארטאפים ועסקים גדולים בשיווק דיגיטלי בינלאומי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *